سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مشاغل سیاه در کانادا چیست؟

دغدغه مهاجرت در حال حاضر به یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های مردم تبدیل شده است. بسیاری از افراد یا در فکر مهاجرت هستند و یا در حال طی‌کردن مراحل آن. بسیاری از افراد نیز مهاجرت کرده‌اند و در حال ساختن بنیان‌های زندگی خود در خارج از ایران هستند. اگر شما نیز به مهاجرت به کانادا فکر میکنید با وکیل مهاجرت به کانادا سپهر فلاحتی در موسسه مهاجرتی ما در ارتباط باشید.

 

 این تب مهاجرت که در حال حاضر داغ شده است نیاز به آگاهی و اطلاع‌رسانی دارد. ممکن است در این مسیر با روش‌ها و راه‌هایی آشنا شویم که اطلاع دقیقی از آن‌ها نداریم و با طی‌کردن آن‌ها خودمان را دچار دردسر کنیم. خیلی از افراد زمانی که در مسیر خود به بن‌بست می‌رسند تصمیم می‌گیرند که قوانین را دور بزنند. مثال آن زمانی است که پشت چراغ قرمز مانده‌اید و چون عجله دارید تصمیم می‌گیرید تخلف کرده و از چراغ عبور کنید. بهتر است که قبل از انجام هر تخلفی با عواقب آن آشنا شویم چرا که برخی تخلفات ممکن است سرمایه معنوی و مادی ما را تلف کنند. یکی از تخلفاتی که در مهاجرت به کانادا انجام می‌شود، شغل سیاه نام دارد. ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با عواقب آن آشنا کنیم تا بتوانید تصمیم بهتری در خصوص مهاجرت خود بگیرید. ریسک انجام شغل سیاه اندک نیست و فرد باید به‌خوبی با آن آشنا شود. 

عواقب فعالیت غیرقانونی در کانادا 

برای آنکه بتوانید در کانادا مشغول به کار شوید؛ مانند تمامی کشورهای دیگر نیاز به ویزای مناسب برای کار دارید. این نکته را باید بدانید که استخدام یک تبعه خارجی در کانادا در شرایطی که فرد مجاز به استخدام در آن موقعیت شغلی نباشد، جرم محسوب می‌شود. کارفرما در این شرایط بازخواست می‌شود. موضوع کار غیرمجاز در کانادا زمانی اهمیت زیادی پیدا می‌کند که فردی به‌عنوان یک ویزیتور تجاری مشغول به انجام فعالیتی شود که آن فعالیت مانع استخدام شهروندان کانادا شود. زمانی که یک افسر مهاجرتی مشکوک شود که یک تبعه خارجی بدون ویزای مناسب در کانادا مشغول به کار است یا قصد آن را دارد، یک هشدار اطلاعاتی را به نمایه اتباع خارجی در سیستم مدیریت پرونده جهانی (CSMS) ثبت می‌کند. این هشدار اطلاعاتی به مدت 10 سال در این سیستم باقی خواهد ماند و فقط در صورت صلاحدید کارشناسان حذف می‌شود. به این نکته دقت کنید که حذف این هشدار بسیار چالش‌برانگیز است. ماندن این هشدار نیز عواقب سختی برای فرد دارد. فرد مهاجر هر بار که به دنبال ورود به کانادا باشد باید از غربالگری ثانویه عبور کند. به همین دلیل است که می‌گوییم کارکردن غیرقانونی در کانادا ریسک بالایی دارد چرا که حتی اگر اثبات هم نشود، عواقبی را در پی خواهد داشت. به همین دلیل لازم است که با انواع مجوز کار کانادا آشنا باشید. 

فعالیت غیرقانونی در کانادا

 مشاغل سیاه در کانادا 

همان‌طور که گفتیم، طبق قوانین مهاجرتی کانادا، فرد مهاجر زمانی می‌تواند در کانادا مشغول به کار شود که ویزای کار کانادا را دریافت کند. منظور از کار فعالیتی است که برای آن دستمزد یا کمیسیون دریافت شود یا در رقابت مستقیم با فعالیت‌های شهروندان کانادایی در بازار کار کانادا باشد.

 

اگر بخواهیم تعریف درستی از دستمزد داشته باشید با آن را این‌گونه تعریف کنیم: مبلغی که کارفرما به کارمند یا کارگر خود در ازای خدماتی که دریافت می‌کند پرداخت کند. البته ممکن است وضعیت‌هایی وجود داشته باشد که فرد مهاجر در ازای خدماتی دیگر نیز مبلغی دریافت کند که این مبلغ نیز به‌عنوان دستمزد محسوب می‌شود. برای فهم یک کار غیرقانونی دستورالعمل ساده‌ای وجود دارد. این دستورالعمل که توسط IRCC تعیین شده است بیان می‌کند که قبل از ورود به هر کاری باید به 2 سؤال زیر پاسخ دهید. درصورتی‌که پاسخ شما مثبت باشد، آن کار غیرقانونی یا سیاه محسوب می‌شود. 

1- آیا فعالتی که قصد ورود به آن را دارید باعث می‌شود که یک شهروند یا فرد مقیم کانادا یک فرصت شغلی را از دست بدهد؟

2- آیا فعالیت تجاری شما در یک بازار رقابتی قرار می‌گیرد؟

البته دستورالعمل IRCC برخی فعالیت‌ها را نیز مشخص کرده است که کار محسوب می‌شوند. به‌عنوان نمونه این فعالیت‌ها عبارت‌اند از:

.  تکنسین: فردی که تعمیرات ماشین یا تجهیزات انجام می‌دهد و برای چنین کاری در یک شرکت کانادایی قرارداد امضا کند. اگر این فرد این فرد حتی به‌صورت مستقیم از شرکت کانادایی مبلغی را دریافت نکند باز هم فعالیت او کار محسوب می‌شود.

.   خوداشتغالی: فعالیت خوداشتغالی می‌تواند یک کار رقابتی باشد. مانند افتتاح یک مغازه یا خرید فرانچایز در کانادا. چنین فردی در صورت دریافت کمیسیون یا پول در ازای خدماتش شال محسوب می‌شود. در این مورد می‌توانید مقاله خود اشتغالی در کانادا برای چه افرادی مناسب است را مطالعه کنید.

 

.  کارآموزی: باوجوداینکه کارآموزی می‌تواند بدون حقوق و دستمزد باشد؛ ولی کار محسوب می‌شود. 

مشاغل سیاه در کانادا

دستورالعمل IRCC فعالیت‌هایی را نیز مشخص کرده که کار محسوب نمی‌شوند. به‌عنوان نمونه برخی از این فعالیت‌ها عبارت‌اند از:

.   کارهای داوطلبانه که برای آن‌ها دستمزدی دریافت نمی‌شود؛ مانند حضور در مؤسسات خیریه یا مراکز بحران.

.   دورکاری درصورتی‌که کارفرما در خارج از کانادا باشد و حقوق فرد از خارج از کانادا پرداخت شود.

.   خوداشتغالی درصورتی‌که فعالیت فرد تأثیری بر بازار کار نداشته باشد.

.    هرگونه فعالیتی که فرصت‌های کار را برای شهروندان و افراد مقیم کانادا از بین نبرد.

 

فعالیتی که کمتر از 4 هفته به طول انجامد نیز می‌تواند کار محسوب نشود و نیازی به ویزای کاری ندارد. این کارها در دسته کارهای کوتاه‌مدت قرار می‌گیرند و بدون دستمزد انجام می‌شوند. فعالیت فرد در چنین موقعیتی نباید رقابتی باشد. به‌عنوان‌مثال فردی که ویزای توریستی دریافت کرده درصورتی‌که بخواهد در مزرعه‌ای به‌صورت پاره‌وقت فعالیت کند، فعالیت او کار محسوب نمی‌شود. 

 ویزای کاری کانادا 

اگر شهروند کانادا باشید یا اقامت دائم خود را دریافت کرده باشید برای کار در این کشور نیازی به ویزای کاری ندارید؛ ولی فردی که قصد مهاجرت به کانادا را دارد باید اجازه کار در این کشور را دریافت کند. اجازه کار در کانادا در قالب برنامه‌های مهاجرتی زیر داده می‌شود:

.    ورک پرمیت

.    ویزیتور تجاری

.     استادی پرمیت

 

 

منبع: مشاغل سیاه در کانادا |وکیل مهاجرتی سپهر فلاحتی (sepimmigration.com)